Entrar
Adreça electrònica o nom usuari
Contrasenya
Recorda
Has perdut la contrasenya?
Segueix a @tot_suma
Navega
Aprèn
Qui som
Blog
Contacte
Aprèn com funciona
Aprèn
Com funciona?
Sumadors
Promotors
Consells
Consells
CONSELLS D'UTILITAT PER ACONSEGUIR UN PROJECTE EXITÓS
1. Definir el projecte
Definir què és el teu projecte és el primer pas abans de publicar-lo a totSuma. Per què recaptes diners? Què vols fer exactament? Tenir el projecte ben enfocat i ben definit és vital pel seu èxit.
És molt important explicar bé que es farà exactament amb els diners recaptats. Posar un pressupost o explicar les despeses dóna confiança als sumadors i fa de la transparència una virtut. D’aquesta manera els sumadors poden jutjar si els objectius del projecte són realistes i si els promotors tenen capacitat per dur-los a terme.
TotSuma funciona gràcies a la transparència, a intercanvis oberts i explicacions clares. Assegura’t que el projecte va en aquesta línia!
Envia’ns el projecte
Enviar un projecte és tan senzill com omplir el formulari amb les dades que et demanem. Això sí, abans de que el projecte arrenqui, l’equip de totSuma comprovarà que s’ajusta a les directrius bàsiques de la plataforma. Ànims i endavant, tenim ganes de conèixer els teus projectes!
2. Establir l’objectiu econòmic
TotSuma funciona amb el model de finançament “tot-o-res”, popularitzat arreu del món amb Kickstarter o a casa nostra amb Verkami, on els projectes han d’arribar a finançar-se en la seva totalitat perquè els responsables d’aquest aconsegueixin els diners. Si el projecte no arriba al 100% no se’ls cobra les aportacions als sumadors. És per aquest motiu que és molt important establir un objectiu econòmic realista i un període de temps per arribar-hi. No hi ha una fórmula màgica per determinar correctament els diners que es recaptaran o la durada necessària, cada projecte és un món, però sí que hi ha algunes coses que cal tenir en compte:
Investigar el pressupost
Quants diners fan falta pel projecte? Els diners demanats són per finançar el projecte sencer o només una part? Quant costarà fer o donar recompenses? Mira de respondre aquestes preguntes i donar la màxima transparència possible, evitaràs maldecaps i els sumadors t’ho agrairan.
Les xarxes
No som una font màgica per fer diners. Els diners pels projectes provenen de diversos llocs: amics, saludats i coneguts, usuaris de la plataforma, de les xarxes socials, i si va bé, de més enllà i tot. Però perquè això s’aconsegueixi, és molt important que el promotor del projecte hi posi ganes i energia, per fer-lo conèixer a tot arreu.
Escollir l’objectiu econòmic
Un cop investigats el pressupost i considerat l’abast del projecte, és el moment de decidir quants diners es demanaran. Perquè amb el model “tot-o-res”, es poden aconseguir més diners dels demanats, però mai menys. Per aquest motiu són tan emocionants els projectes tot-o-res, perquè s’assemblen a una cursa on cal donar-ho tot per arribar a l’objectiu.
Tingues present que, del total recaptat, un 5% anirà a parar a totSuma, un 0,8% per a transaccions bancàries, un altre percentatge el destinaràs a les despeses d'enviament si ofereixes recompenses i a impostos que es puguin derivar de la campanya.
Establir la durada del projecte
Els projectes poden tenir una durada d'1 a 44 dies però una durada llarga no té perquè ser millor que una durada curta. Estadísticament, els projectes que duren de 30 a 40 dies tenen més possibilitats de tenir èxit. Ara bé, major durada, menys urgència, menys aportacions i més possibilitat de que els projectes tendeixin a quedar oblidats si no se'ls promociona.
3. Les aportacions i recompenses
Les recompenses són el que reben els sumadors a canvi de fer aportacions als projectes. És important oferir recompenses creatives, tangibles i d’un valor just per l’aportació feta. Els projectes que no tinguin una bona relació recompensa-aportació tindran més dificultats per trobar suports.
Decidir què oferir
Habitualment les recompenses principals de cada projecte són productes del projecte en sí. Les recompenses asseguren que els sumadors es beneficien del projecte tant com ho fa el seu promotor, és a dir que rebran coses que han ajudat a fer realitat. Alguns exemples de recompenses:
Còpies d’un objecte: un àlbum, un dvd, un llibre, etc. Aquests objectes haurien de tenir un preu equivalent o inferior al de venda al públic.
Col·laboracions: els sumadors apareix en el resultat del projecte o participa directament en la seva execució (llibre, pel·licula, etc.)
Experiències: una visita al lloc on es duu a terme el projecte, una trobada amb el promotor, unes entrades, uns tickets, una experiència personalitzada, etc.
Altres: agraïments als crèdits, petits objectes sobre la història del projecte, subproductes del projecte, etc.
Els gestors de totSuma us poden ajudar per trobar les millors recompenses
Com establir els preus
Abans d’establir els nivells i els preus, has de tenir present que té la mateixa importància moltes aportacions petites que poques de grans. Malgrat que la majoria d’aportacions solen concentrar-se en el rang baix, cal donar opcions per tots els gustos i butxaques.
Si s’ofereixen objectes com a recompenses, una bona idea és oferir uns preus propers al preu del cost de l’objecte. Si s’ofereixen recompenses més intangibles, aleshores hi ha més flexibilitat per establir els preus.
En tot cas, recomanem que cada projecte sigui creatiu i fidel a sé mateix en la mesura que sigui possible. Posa’t a la pell dels sumadors: faries aportacions per aconseguir les recompenses que ofereixes? La resposta et dirà molt sobre el potencial del teu projecte.
4. Construint el teu projecte
Preparar el projecte porta el seu temps. És millor preparar-ho tot bé durant un parell de setmanes perquè un cop estigui el projecte
online
ja no hi ha marxa enrere!
Títol del projecte
Els títols dels projectes han de ser simples, concrets i fàcils de recordar. Evita posar paraules com “ajuda”, “fons”, “suport”, etc, ja que donen a entendre que necessites un favor, enlloc d’oferir quelcom que pot satisfer a tothom, a tu, als sumadors i a la societat. Pensa també que el títol és la identitat del projecte, la primera cosa que veuen els usuaris.
La imatge del projecte
La imatge del projecte és tan important com el títol. Escull-ne una que es vegi bé i reflecteixi el projecte amb precisió. Si també hi poses vídeo, mira de fer-lo entenedor i que pugui agradar al públic. Si s’hi posa una mica d’humor encara serà millor i tot.
Descripció del projecte
La descripció del projecte ha de ser breu però ha d’estar ben explicada. Aquest espai és el millor lloc per comunicar-se de forma ràpida amb el públic objectiu, ja que des d’allà els usuaris podran descobrir detalls del projecte i fer-ne comentaris. No et descuidis d’explicar tot allò que creguis interessant però fes-ho breument.
La teva biografia
La teva biografia o el teu “qui som”, és una bona oportunitat per compartir més coses sobre tu: qui ets o qui sou, per quin motiu fas aquest projecte, què has fet prèviament, etc. Des d’aquí pots guanyar-te la confiança dels usuaris.
5. Fer el vídeo
Encara que per alguns pugui semblar complicat, és molt aconsellable crear un vídeo, ja que augmenta les possibilitats de recaptar diners. Tens problemes per enregistrar un vídeo? Parla amb nosaltres, potser et podem ajudar!
Hi ha moltes formes d’explicar la teva història, pots passar dies fent el vídeo o pots fer-lo en unes poques hores. No cal que sigui perfecte, només fer-ho tan bé com puguis.
Vídeos amb personalitat
Els vídeos fan els projectes més atractius i no és necessari ser un expert per fer-ne un. Simplement sigues agradable i parla sobre el teu projecte. Posa’t davant de la càmera perquè la gent pugui saber qui ets o qui sou, establir aquesta connexió personal és clau. Mostra exemples i utilitza imatges entretingudes.
Punts clau del vídeo
Facis el vídeo que facis, no t’oblidis de les parts fonamentals. T’aconsellem que amb una durada màxima de 2 o 3 minuts, siguis capaç de:
1. Fer una introducció
2. Explicar la història del projecte
3. Demanar el suport de la gent i explicar per què el necessites
4. Explicar si hi ha recompenses
5. Donar les gràcies
Aspectes tècnics del vídeo
Els vídeos no s’allotgen directament a totSuma, sinó que hauràs de penjar-los a Youtube o Vimeo (són serveis gratuïts). Les mides i formats són les que estableixen aquests portals.
6. Promoció del teu projecte
Un projecte mediàtic pot aconseguir suports de qualsevol lloc, però per a molts altres projectes el suport vindrà sobretot de la xarxa del promotor i de la feina que aquest faci. Si vols que la gent et doni suport els ho hauràs de dir més d’una vegada i de diverses maneres!
Internet i les xarxes socials
T’aconsellem que et plantegis el projecte com si fos una cursa electoral, on cada dia cal fer promoció per arribar a l’èxit, però
sobretot
sense empipar a la gent ni fer
spam
. Fer-se un calendari amb tot un seguit d’accions a dur a terme mentre el projecte està actiu a totSuma és una bona manera de garantir una bona promoció.
Per altra banda, cal tenir present que un missatge personal és una de les accions de promoció més efectives per donar a conèixer positivament un projecte. Envia un correu electrònic als amics i la família per tal que puguin fer aportacions, utilitza el teu bloc personal, el teu facebook, i el teu twitter per posar al corrent a tothom. No atabalis amb missatges massius, però assegura’t de que el teu entorn se’n recordi. Pren-te el temps necessari per contactar amb la gent individualment.
Presencialment
No tinguis por de portar el teu projecte fora de totSuma i d’internet. No hi ha res que pugui connectar millor amb la gent que veure en directe la motivació del seu promotor. Organitza festes, imprimeix cartells i fes reunions o xerrades per informar sobre el projecte. Sigues creatiu!
Els mitjans de comunicació
Si en tens l’oportunitat, contacta la premsa local, la TV i la ràdio i explica’ls el teu projecte. Cerca blocs propers i mitjans digitals per demanar cobertura. A totSuma et podem ajudar. Treballem amb mitjans digitals catalans per a publicitat i promocions.
Exemple d'un calendari de promoció d'un projecte publicant coses a Facebook, penjant actualitzacions a totSuma, fent un parell de vídeos, tuitejant novetats, enviant emails, fent comentaris a blocs, penjant fotos i fent una nota per enviar a la premsa.
7. Les actualitzacions
Les actualitzacions de projectes venen a ser com un bloc per posar les novetats i altres detalls dels projectes. Són la millor manera per compartir el seu progrés. Els sumadors agrairan tenir novetats o saber més coses de l’estat projectes on estan aportant diners!
Creant impuls
Mentre el projecte està viu i actiu, és molt important mantenir informada a tanta gent com sigui possible, crear bones sensacions i fer que se’n parli. Pensa en el teu projecte com una història que dura uns dies en concret, com una campanya electoral que ha de reeixir. Que no et faci por posar actualitzacions divertides o que puguin agradar als sumadors.
Compartir el procés
Un cop el projecte s’hagi finançat amb èxit, no t’oblidis de totes les persones que ho han fet possible. Explica’ls com estan anant les coses, llegeix els seus comentaris i mantingue’ls informats, que t’ho agrairan més del que et penses. Aquesta part és essencial per totSuma, els sumadors s’ho mereixen!
Celebrar l’èxit
Intercanviar opinions, fotos, involucrar tothom, fer conèixer la història i celebrar-ho plegats és segurament una de les parts més gratificants de tot el procés.
8. Enviar les recompenses
Un cop duguis a terme el teu projecte, la fase final d’entrega de recompenses és crucial. Haver d’enviar totes les recompenses pot semblar aclaparador, per això intenta organitzar-te bé per simplificar el procés.
Obtenir informació dels sumadors
Si el projecte assoleix el seu objectiu econòmic, hauràs d'enviar les recompenses a les quals t'has compromès. Des del menú privat tindràs accés a la llista de sumadors, amb les recompenses que han demanat i totes les dades necessàries perquè facis efectius els enviaments.
Planificar les despeses
Recorda tenir en compte les despeses d’enviament abans d’iniciar un projecte. Pot acabar sent una part més important del pressupost del que t’imagines. Tingues present com enviaràs cada tipus de recompensa, el seu pes, com les portaràs a correus i el cost de fer enviaments nacionals i internacionals.
Comunicació
El compliment de l’entrega de recompenses no és la fase més romàntica d’un projecte a totSuma, però vol dir que el projecte arriba a les mans dels sumadors. Fes fotos del moment d’empaquetar recompenses, explica anècdotes amb el servei de correus. Demana als sumadors que et facin saber que han rebut la recompensa correctament. Gaudeix dels últims moments de la primera etapa a la vida del projecte.
Categories
Social
Música
Llibres
Exposicions
Drets Civils
Cultura
Campanyes
Robòtica
Mitjans
Llengua
Esport
Defensem la terra
Casals i Ateneus
Audiovisual
Totsuma
Contacte
Avís legal
Imatge gràfica
Enllaça'ns
Butlletí
Rep els nous projectes de totSuma al teu correu.
Un projecte de
Amb la col·laboració de
Segueix-nos