Has perdut la contrasenya?

TotSuma

Ajuda’ns a editar el llibre "Escacs Educatius: per l'Èxit Escolar!"♟️

Un projecte de rperez23

Articles

Dimecres, 18 de desembre

Resum del llibre

El llibre "Escacs Educatius: per l’Èxit Escolar", que detalla el mètode TRACIS per a l'ensenyament d'escacs a primària i secundària. Aquest mètode utilitza els escacs per desenvolupar les funcions executives (memòria de treball, inhibició i flexibilitat cognitiva) i la metacognició dels alumnes. S'inclouen diverses activitats i estratègies pedagògiques, amb adaptacions per a alumnes amb necessitats educatives especials, orientats a millorar el rendiment acadèmic i personal. El llibre s'ofereix sense ànim de lucre i integra els escacs amb altres disciplines. Finalment, s’inclouen exemples d’aplicació del mètode per millorar la velocitat de processament i la memòria de treball.



Dimecres, 11 de desembre

Portada del llibre

Escacs Educatius: per l’Èxit Escolar


                     Ramon Pérez Rodríguez 2024    



Dimecres, 11 de desembre

Introducció del llibre:

  • Introducció

Les funcions executives (FE) són com el motor central del nostre cervell, una mena de CPU que regula i dirigeix la nostra capacitat per planificar, organitzar i actuar de manera efectiva davant les situacions de la vida diària. Aquest conjunt d’habilitats inclou des de la memòria de treball, l’atenció focalitzada i la flexibilitat cognitiva fins a la presa de decisions i el control dels impulsos. A l’escola, aquestes funcions esdevenen essencials per navegar amb èxit per un entorn ric en estímuls i reptes constants.


Pensem, per exemple, en una situació quotidiana d’aula: un alumne que ha de recordar les instruccions del professor, completar una tasca i canviar d’activitat sense perdre el ritme. O un altre que, davant un repte complex, ha de reflexionar abans d’actuar, evitant respostes precipitades. Totes aquestes situacions depenen de la solidesa de les funcions executives, que sovint diferencien un alumne que avança amb confiança d’un que es queda atrapat en la indecisió o la frustració.


Dins d’aquest marc, el programa EduEscacs i el mètode d’ensenyament i aprenentatge TRACIS emergeixen com una proposta innovadora. Més enllà de ser un joc, els escacs es converteixen en una eina educativa potent que fomenta les funcions executives de manera pràctica i dinàmica. Les activitats plantejades en cada sessió no es limiten a l’aprenentatge de moviments o estratègies, sinó que apunten a desenvolupar competències com la paciència, l’autoregulació i la capacitat d’anticipar.


Un exemple destacat a l’inici de les sessions d’aula són els reptes d’escac i mat en una o dues jugades. Aquests exercicis inicials estimulen la memòria de treball i l’estructuració d’idees, alhora que conviden l’alumne a explorar múltiples camins per arribar a una solució. A través de cada moviment, els alumnes aprenen a planificar amb rigor i a adaptar-se amb flexibilitat als canvis inesperats, dos pilars fonamentals del pensament estratègic.


Però TRACIS va més enllà del tauler. El seu veritable punt fort resideix en la transferència de l’aprenentatge adquirit a altres àmbits de la vida. Els alumnes no només esdevenen jugadors més hàbils, sinó també persones més preparades per gestionar el temps, controlar la frustració i afrontar els reptes amb determinació i confiança.

 



Dimecres, 11 de desembre

Activitats per les sessions d'aula:

Activitat 1: Presenta als alumnes un problema d'escac i mat en dues jugades. Els alumnes, en parelles, han d'intentar resoldre el problema. 1. Bloqueig i 2. Escac al descobert

Interacció amb l'alumne: Pregunta als alumnes què veuen en el tauler i quines peces poden ser claus per aconseguir l'escac i mat. Això els ajudarà a verbalitzar el seu procés de pensament i les seves estratègies.

Treball metacognitiu: Al final, fes una reflexió guiada on els alumnes descriguin els passos que han seguit per arribar a la solució. 

Fes preguntes com: 

"Quina jugada creus que ha estat la més important? Per què?", 

"Què vas considerar abans de prendre aquesta decisió?". 

Aquesta discussió ajuda els alumnes a reflexionar sobre el procés que han seguit per resoldre el problema i com poden aplicar-lo en altres contextos.
 

Activita 3: Divideix els alumnes en petits grups i proposa una posició d'escacs on han de debatre i decidir el millor moviment en equip. Escac i mat de l’escaleta.

Interacció amb l'alumne: Cada membre de l'equip ha de justificar la seva proposta de moviment, i els altres han de proporcionar retroalimentació o argumentar altres opcions.

Treball metacognitiu: Després de decidir en equip, guia una reflexió sobre com han pres decisions com a grup, preguntant: "Com vau arribar a la decisió final?", "Com vau gestionar les diferents opinions dins del grup?". 

Això ajuda els alumnes a reflexionar sobre el seu procés de pensament col·lectiu i com la col·laboració pot millorar la qualitat de les decisions.



Dimecres, 11 de desembre

Sessions Escacs i Funcions Executives

F.E.= Memòria de Treball


Activitat 8: “Duel de Peces”

Objectiu de la sessió: Estimular la memòria de treball a través de la manipulació mental de peces.

Contingut a treballar: Moviment coordinat de peces en seqüència.

Material necessari:

  • Taulers d'escacs.

  • Peces d'escacs.

  • Cronòmetre.

Desenvolupament:

  1. Introducció (5 minuts): Explicar la importància de recordar les posicions de les peces i moure-les de forma coordinada.

  2. Exercici 1: Duel ràpid (15 minuts): Els alumnes es posen en parelles i cada jugador ha de moure una peça, després el rival fa el mateix. L’objectiu és recordar les posicions de totes les peces mentre es realitza la seqüència. Cada torn es cronometrarà i cada jugador té 10 segons per fer un moviment.

  3. Exercici 2: Repetició seqüencial (10 minuts): Després de finalitzar una seqüència de jugades (mínim 10 moviments), els alumnes han de reproduir-la exactament com s'ha jugat.

                       https://lichess.org/study/ptlV2d1V/OjSAtjzf



Dimecres, 11 de desembre

Desgravacions per donacions

Donacions a entitats beneficiàries del mecenatge, en persones físiques

Per tenir dret a aquesta deducció és indispensable:

  1. Poder acreditar l'efectivitat de la donació realitzada mitjançant certificació expedida per l'entitat donatària.
  2. Que l'entitat que rep la donació compleixi amb els requisits establerts a la Llei 49/2002.

Les quantitats donades per persones físiques contribuents de l'IRPF tindran dret a deduir, de la quota íntegra, el resultat d'aplicar a la base de la deducció corresponent al conjunt de donatius i aportacions amb dret a deducció, l'escala següent:

Base de la deducció Percentatge de la deducció
Fins a 150 euros 80%
Resta base de deducció 35%

Cal tenir en compte que aquests percentatges han augmentat en un 5% des del 2020 respecte de la quantitat anterior.A més, si en els dos períodes impositius immediatament anteriors s'haguessin realitzat donatius, donacions o aportacions amb dret a deducció a favor d'una mateixa entitat per import igual o superior, a cadascun d'ells, al de l'exercici anterior, el percentatge de deducció aplicable a la base de la deducció a favor d'aquesta mateixa entitat que excedeixi de 150 euros serà del 40%. La base de la deducció per al/la donant no podrà superar el 10% de la seva base liquidable de l'exercici.

Donacions a entitats beneficiàries del mecenatge, en persones jurídiques

D'altra banda, les quantitats donades per part d'empreses mercantils o altres persones jurídiques donen dret a la deducció del 35% de la donació a la quota de l'Impost de Societats (art. 20 de la Llei 49/2002).

Si en els dos períodes impositius immediatament anteriors s'haguessin realitzat donatius, donacions o aportacions amb dret a deducció a favor d'una mateixa entitat per import igual o superior, a cadascun d'ells, al de l'exercici anterior, el percentatge de deducció aplicable a la base de la deducció a favor d'aquesta mateixa entitat serà del 40%.

La base de la deducció té el límit del 10% de la base imposable de l'Impost de Societats del/la donant i, en cas de no poder aplicar la totalitat de la deducció per aquest motiu, l'excés pendent es pot compensar en els 10 exercicis posteriors als quals es produeixi la donació.

Si les aportacions que fan les persones jurídiques s'articulen mitjançant un Conveni de Col·laboració Empresarial en activitats d'interès general (art. 25 de la Llei 49/2002), les quantitats satisfetes o les despeses realitzades tenen la consideració de despeses deduïbles (en la seva totalitat, sense limitació) en la determinació de la base de l'Impost de Societats de la persona jurídica col·laboradora.

A aquests efectes, s'entén per Conveni de Col·laboració Empresarial en activitats d'interès general aquell conveni pel qual les entitats beneficiàries del mecenatge, a canvi d'un ajut econòmic per a la realització de les activitats que efectuen en compliment de l'objecte o la finalitat de l'entitat, es comprometen per escrit a difondre, per qualsevol mitjà, la participació del col·laborador/a a l'activitat esmentada. En aquests convenis, la difusió de la participació del col·laborador/a no constitueix cap prestació de serveis i, per tant, no està subjecta a IVA.



30
sumadors
910 €
dels 3000 necessaris
finalitzat
el 11/01/2025
Assolit 30%

Aporta-hi 15 €

4 sumadors
Enviament del PDF del llibre "Escacs Educatius: per l'Èxit Escolar"

Aporta-hi 25 €

20 sumadors
Un exemplar del llibre signat per l'autor + menció com a micromecenes I si ets de Girona et podria entregar a mà un exemplar. Recorda que la teva aportació pot desgravar-se! Aportant 25€ la teva despesa real serà de 5€. Descobreix-ho aquí! Desgravació de donacions: https://xarxanet.org/economic/recursos/desgravacio-donacions-associacions-i-fundacions

Aporta-hi 50 €

5 sumadors
Si fas una donació mínima de 50 €, et faré arribar un exemplar del llibre com a agraïment. Recorda que la teva aportació pot desgravar-se! Aportant 50€ la teva despesa real serà de 10€. Descobreix-ho aquí: Desgravació de donacions: https://xarxanet.org/economic/recursos/desgravacio-donacions-associacions-i-fundacions

Aporta-hi 100 €

1 sumadors
Exemplar signat + sessió en línia meet exclusiva explicant implementació + menció destacada com a patrocinador especial al llibre. Aportant 100€ la teva despesa real serà de 31,25€. En cas de ser una persona jurídica, aportant 200€ la teva despesa real serà de 65€. Descobreix-ho aquí: https://xarxanet.org/economic/recursos/desgravacio-donacions-associacions-i-fundacions

Aporta-hi 200 €

0 sumadors
Exemplar signat + sessió pressencial 2h teòric i pràctic exclusiva explicant implementació + menció destacada com a patrocinador especial al llibre. Aportant 200€ la teva despesa real serà de 62,50€. En cas de ser una persona jurídica, aportant 200€ la teva despesa real serà de 130€. Descobreix-ho aquí: https://xarxanet.org/economic/recursos/desgravacio-donacions-associacions-i-fundacions

Aporta-hi 400 €

0 sumadors
Exemplar per l'Entitat i Jornada de Formació de 6h presentació del Programa EduEscacs i del mètode d'ensenyament i aprenentatge TRACIS. La formació hauria de ser en dissabte i en grup màxim 20 persones. Aportant 400€ la teva despesa real serà de 145€. En cas de ser una persona jurídica, aportant 400€ la teva despesa real serà de 260€.


Blog del projecte

Resum del llibre
El llibre "Escacs Educatius: per l’Èxit Escolar", que detalla el mètode TRACIS per a l'ensenyament d'escacs a primària i secundària. Aquest mètode ...

Butlletí

Rep els nous projectes de totSuma al teu correu.

Un projecte de

Xadica

Amb la col·laboració de

Fundació Catalunya Cultura

Segueix-nos

  • Troba'ns al Facebook
    Troba'ns al Twitter
    Escriu-nos!