Dimecres, 11 de desembre
Les funcions executives (FE) són com el motor central del nostre cervell, una mena de CPU que regula i dirigeix la nostra capacitat per planificar, organitzar i actuar de manera efectiva davant les situacions de la vida diària. Aquest conjunt d’habilitats inclou des de la memòria de treball, l’atenció focalitzada i la flexibilitat cognitiva fins a la presa de decisions i el control dels impulsos. A l’escola, aquestes funcions esdevenen essencials per navegar amb èxit per un entorn ric en estímuls i reptes constants.
Pensem, per exemple, en una situació quotidiana d’aula: un alumne que ha de recordar les instruccions del professor, completar una tasca i canviar d’activitat sense perdre el ritme. O un altre que, davant un repte complex, ha de reflexionar abans d’actuar, evitant respostes precipitades. Totes aquestes situacions depenen de la solidesa de les funcions executives, que sovint diferencien un alumne que avança amb confiança d’un que es queda atrapat en la indecisió o la frustració.
Dins d’aquest marc, el programa EduEscacs i el mètode d’ensenyament i aprenentatge TRACIS emergeixen com una proposta innovadora. Més enllà de ser un joc, els escacs es converteixen en una eina educativa potent que fomenta les funcions executives de manera pràctica i dinàmica. Les activitats plantejades en cada sessió no es limiten a l’aprenentatge de moviments o estratègies, sinó que apunten a desenvolupar competències com la paciència, l’autoregulació i la capacitat d’anticipar.
Un exemple destacat a l’inici de les sessions d’aula són els reptes d’escac i mat en una o dues jugades. Aquests exercicis inicials estimulen la memòria de treball i l’estructuració d’idees, alhora que conviden l’alumne a explorar múltiples camins per arribar a una solució. A través de cada moviment, els alumnes aprenen a planificar amb rigor i a adaptar-se amb flexibilitat als canvis inesperats, dos pilars fonamentals del pensament estratègic.
Però TRACIS va més enllà del tauler. El seu veritable punt fort resideix en la transferència de l’aprenentatge adquirit a altres àmbits de la vida. Els alumnes no només esdevenen jugadors més hàbils, sinó també persones més preparades per gestionar el temps, controlar la frustració i afrontar els reptes amb determinació i confiança.