Dimecres, 11 de desembre
Activitat 1: Presenta als alumnes un problema d'escac i mat en dues jugades. Els alumnes, en parelles, han d'intentar resoldre el problema. 1. Bloqueig i 2. Escac al descobert
Interacció amb l'alumne: Pregunta als alumnes què veuen en el tauler i quines peces poden ser claus per aconseguir l'escac i mat. Això els ajudarà a verbalitzar el seu procés de pensament i les seves estratègies.
Treball metacognitiu: Al final, fes una reflexió guiada on els alumnes descriguin els passos que han seguit per arribar a la solució.
Fes preguntes com:
"Quina jugada creus que ha estat la més important? Per què?",
"Què vas considerar abans de prendre aquesta decisió?".
Aquesta discussió ajuda els alumnes a reflexionar sobre el procés que han seguit per resoldre el problema i com poden aplicar-lo en altres contextos.
Activita 3: Divideix els alumnes en petits grups i proposa una posició d'escacs on han de debatre i decidir el millor moviment en equip. Escac i mat de l’escaleta.
Interacció amb l'alumne: Cada membre de l'equip ha de justificar la seva proposta de moviment, i els altres han de proporcionar retroalimentació o argumentar altres opcions.
Treball metacognitiu: Després de decidir en equip, guia una reflexió sobre com han pres decisions com a grup, preguntant: "Com vau arribar a la decisió final?", "Com vau gestionar les diferents opinions dins del grup?".
Això ajuda els alumnes a reflexionar sobre el seu procés de pensament col·lectiu i com la col·laboració pot millorar la qualitat de les decisions.